Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Anton de Wit en Jacobine Geel in jury eerste Nationale Fotowedstrijd Actie Kerkbalans

Anton de Wit, hoofdredacteur van het Katholiek Nieuwsblad en Jacobine Geel, KRO-NCRV presentatrice en PKN-predikante, maken deel uit van de jury voor de eerste Nationale Fotowedstrijd van Actie Kerkbalans ‘Jouw kerk in beeld’. Dat heeft de organisatie van deze grootste fondsenwervende actie in Nederland vandaag bekend gemaakt.

Actie Kerkbalans organiseert voor de campagne van 2018 voor de eerste keer een nationale fotowedstrijd. De foto’s van de deelnemers worden beoordeeld door een jury onder leiding van fotograaf en zilveren camerawinnaar Ramon Mangold. Zowel Anton de Wit als Jacobine Geel zijn door hun werk gewend te denken in beelden. Ze weten hoe je een verhaal vertelt met een camerabeeld of foto. Beiden zijn bovendien actief betrokken bij hun eigen kerkgenootschap. Naast Mangold, De Wit en Geel maakt ook Hans Zuijdwijk, voorzitter van de Interkerkelijke Commissie Geldwerving, de organisator van Actie Kerkbalans, deel uit van de jury.

Inzendingen liken op facebook

Er komen intussen al vele mooie en inspirerende inzendingen binnen, die deels te bekijken zijn op het Facebookaccount van Actie Kerkbalans. Hier kunnen de foto’s ook worden geliket, de foto met de meeste likes wint uiteindelijk de publieksprijs.

Naast de publieksprijs zijn er nog drie categorieën: kinderen (6 t/m 12 jaar), jong talent (12 t/m 18 jaar) en volwassenen (18+). Winnaars van de Nationale Fotowedstrijd 2018 ‘Jouw kerk in beeld’ winnen de ‘Kerkblik-award’, een geldbedrag van 250 euro voor hun lokale Actie Kerkbalans én een masterclass fotografie van Ramon Mangold.

40.000 vrijwilligers in 2000 kerken Actie Kerkbalans start op zaterdag 20 januari en loopt tot 3 februari 2018. Jaarlijks halen 40.000 vrijwilligers in 2000 kerken (Rooms-Katholiek, Protestants en Oud-Katholiek) in Nederland geld op voor hun plaatselijke kerk. Actie Kerkbalans is daarmee de grootste fondsenwervende campagne van Nederland.

De winnaars van de fotowedstrijd worden bekend gemaakt tijdens het landelijk startmoment op zaterdag 20 januari 2018 om 13.00 uur. Op dat moment organiseren ook vele lokale kerken door heel het land een eigen startmoment voor Actie Kerkbalans. Meedoen met de Nationale Fotowedstrijd ‘Jouw kerk in beeld’ van Actie Kerkbalans kan nog tot en met vrijdag 22 december. Kijk voor meer informatie op: Kerkbalans.nl.