Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Adveniat komt met interviewboek over mgr. Jan van Burgsteden: bisschop voor de mensen

Emeritus-hulpbisschop mgr. Jan van Burgsteden van bisdom Haarlem-Amsterdam viert 15 maart 2019 dat hij 55 jaar priester is en bovendien zestig jaar sacramentijn (lid van de Congregatie van het Heilig Sacrament). Voor deze gelegenheid brengt uitgeverij Adveniat een interviewboek uit, geschreven door Christian van der Heijden, met de titel ‘Jan van Burgsteden, bisschop voor de mensen’.

‘Sjouwer voor het geloof, verbinder in de oecumene, dienstknecht voor de Heer en bisschop voor de mensen’, zo typeert Adveniat-directeur Leo Fijen mgr. Van Burgsteden in het voorwoord van het boek. Journalist Christian van der Heijden sprak vier keer uitgebreid met mgr. Van Burgsteden, die voor de Nederlandse Bisschoppenconferentie referent is voor de interreligieuze dialoog, en werkte deze gesprekken uit tot het nu verschenen interviewboek.

Het verhaal is chronologisch opgebouwd. Het begint met een beschrijving van de jeugd van mgr. Van Burgsteden en zijn eerste verkenningen van het religieuze leven. Vervolgens komt zijn kloosterlijke en priesterlijke existentie aan de orde, zijn bisschopsbenoeming en zijn emeritaat. Tal van onderwerpen passeren de revue: het boerenbestaan in de provincie Utrecht, de Tweede Wereldoorlog, het Tweede Vaticaans Concilie, de drastische veranderingen in de Nederlandse kerk, de polarisatie, de oecumene, het gebedsleven, twijfels, de ervaring van God, kloosterlijk pionieren, nieuwe charisma’s en meer.

Jan van Burgsteden, bisschop voor de mensen is een uitgave van Adveniat, paperback, 136 pagina’s, ISBN 9789492093820, prijs € 18,95. Verkrijgbaar via de boekhandel of Adveniat.nl.

Foto: Ramon Mangold.