Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Actie Kerkbalans start landelijke campagne 2018 met Facebook live uitzending vanuit Baarn

Actie Kerkbalans, de grootste fondsenwervende actie in Nederland, gaat op 20 januari met een spectaculaire live uitzending via Facebook en YouTube landelijk van start vanuit de Pauluskerk in Baarn. De meer dan een uur durende uitzending wordt gepresenteerd door Leo Fijen en Joanne Bijleveld. Zij maken in een afwisselend programma de winnaars van de eerste Nationale Fotowedstrijd ‘Jouw Kerk in Beeld’ bekend.

Meer dan 2000 kerken in Nederland gaan op zaterdag 20 januari van start met hun lokale Actie Kerkbalans, waarbij ze hun leden vragen om een bijdrage voor de kerk. Deze bijdragen zijn onmisbaar om lokale parochies en gemeenten van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk in stand te houden. Vele van deze kerken trappen de campagne af door de klok te luiden om 13.00 uur of door op een andere manier rond dat tijdstip een startmoment te organiseren.

Verrassend en beeldbepalend

In de live uitzending wordt contact gelegd met verschillende kerken door heel Nederland om zo alle organiserende en onmisbare vrijwilligers te laten ervaren dat iedereen samen in actie komt voor Kerkbalans. Spannend wordt ook de bekendmaking van de winnaars van de Nationale Fotowedstrijd ‘Jouw Kerk in Beeld’ die dit jaar voor de eerste keer werd georganiseerd. Dit gebeurt op een verrassende en beeldbepalende manier die op zich ook weer mooie foto’s op zou kunnen leveren…

Juryvoorzitter Ramon Mangold zal in drie leeftijdscategorieën namens de jury de winnende foto’s presenteren. Via Facebook kiest het publiek verder bovendien de publiekswinnaar. De foto met de meeste likes sleept deze prijs nog tijdens de uitzending definitief in de wacht.

Ondertussen organiseren vier lokale kerken met elkaar het startmoment van de Actie Kerkbalans in Baarn. Ook zij komen terug in de unieke live uitzending en zijn zo mee bepalend voor de dynamiek van het landelijke startmoment.

KRO-NCRV coryfee Leo Fijen: ‘een enorme eer’

Leo Fijen: “Ik vind het een enorme eer dat ik deze uitzending voor Actie Kerkbalans samen met presentatrice Joanne Bijleveld mag presenteren. We maken er met elkaar een extra feestelijke start van. Het is zo belangrijk dat mensen bijdragen voor de plaatselijke kerken, die het bovendien meer dan waard zijn! Ik hoop op heel veel kijkers zaterdag 20 januari en een prachtig begin voor de Actie Kerkbalans als trending topic in 2018.”

De uitzending begint om 12.15 uur en is te zien via:

Bij de foto (via KRO-NCRV): Leo Fijen presenteert de live uitzending op 20 januari.