Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > R.-K. Kerk organiseert Nationale Roepingenweek van 7 tot en met 13 november

R.-K. Kerk organiseert Nationale Roepingenweek van 7 tot en met 13 november

Voor het derde jaar op rij organiseert de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland een Nationale Roepingenweek. Van zondag 7 tot en met zaterdag 13 november zijn er in elk bisdom en bij verschillende religieuze gemeenschappen activiteiten of vieringen waarin de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven centraal staat.

Doel van deze speciale week is het fundamentele belang van bijzondere roepingen voor de Kerk te benadrukken. Dat gebeurt jaarlijks op Roepingenzondag, maar deze dag komt door de Eerste Heilige Communie-vieringen en andere zaken steeds meer onder druk te staan. Daarom organiseert de R.-K. Kerk een hele week op een ander moment in het jaar, namelijk rond het hoogfeest van de heilige Willibrord, patroonheilige van de Nederlandse Kerkprovincie.

‘Als we als gelovigen niet vragen om nieuwe roepingen, zal de Heer ze ook niet geven.’

Rector Patrick Kuipers (foto) van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut en voorzitter van het nationale Roepingenoverleg hoopt dat ook de parochiegemeenschappen in de vieringen tijdens de Roepingenweek aandacht zullen schenken aan de noodzaak van het gebed om roepingen.

“Voor de toekomst van de Kerk in ons land is het van groot belang dat we aandacht blijven houden voor de roeping tot het priesterschap, het permanent diaconaat en het religieuze leven. Roepingen zijn noodzakelijk en die moeten uit de eigen gemeenschap voortkomen. Daar zal dus aandacht en energie van de geloofsgemeenschap in moeten gaan zitten. Parochies berusten nu vaak in het priestertekort, terwijl een vitale geloofsgemeenschap prioriteit legt bij het bevorderen van roepingen. Als we als gelovigen niet vragen om nieuwe roepingen, zal de Heer ze ook niet geven.”

Zie voor meer informatie de websites van de Nederlandse bisdommen en de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR).

Download hier de gebedskaart Nationale Roepingenweek 2021.

Foto Patrick Kuipers via het Ariëns instituut.

Tags: , ,