Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > 180 deelnemers voor het thuisprogramma van de WereldJongerenDagen op Ameland

180 deelnemers voor het thuisprogramma van de WereldJongerenDagen op Ameland

Vrijdag 25 januari vertrekt om 18.00 uur de boot naar Ameland met daarop het merendeel van de in totaal 180 deelnemers (jongeren en begeleiders) aan het thuisprogramma voor de WereldJongerenDagen op Ameland. Organisator Gerrie Conen: ‘we vinden het superleuk om dit met jongeren uit hele land te doen en vanaf Ameland mee te leven met de WJD in Panama.’

Gerrie Conen is beleidsmedewerker voor JongKatholiek, onderdeel van het Secretariaat van het Rooms-Katholieke Kerkgenootschap in Nederland (SRKK) en gericht op jeugd en jongeren. ‘Het was al gauw duidelijk dat Panama in ieder geval voor veel jongeren onder de 18 een brug te ver zou zijn. Qua reiskosten, maar ook omdat deze WJD niet samenvallen met een schoolvakantie in ons land. Vandaar dat we al tijdig een thuisprogramma hebben bedacht onder de titel WJD@home. Ameland heeft net als Panama bovendien zee, natuur en aardige mensen,’ lacht Gerrie.

Geloof, moed en durf

Het thema van deze WJD@home is hetzelfde als voor de WJD in Panama: “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord” (Lucas 1, 38). Paus Franciscus benadrukt dat Maria met haar geloof, moed en durf een voorbeeld is voor jongeren en de Kerk.

Op het programma staan behalve uitwaaien op het strand onder meer catechese door de aanwezige bisschoppen mgr. Van den Hende (bisdom Rotterdam) en mgr. Van den Hout (bisdom Groningen-Leeuwarden). Verder is er een live verbinding met Panama om de gebeurtenissen tijdens de WJD daar te kunnen volgen en mee te kunnen beleven. De eucharistieviering op zondagochtend wordt vanaf Ameland uitgezonden op NPO2 door KRO-NCRV vanaf 10.30 uur.

Bussen met deelnemers

‘Zoals dat met jongeren wel vaker gaat, hebben velen zich pas op het laatste moment aangemeld, maar toen dat eenmaal op gang kwam ging het ook goed rollen. De bisdommen Rotterdam en Roermond hebben zelfs bussen ingezet in verband met de grote belangstelling’, aldus Gerrie. Zondag 27 januari nemen de deelnemers rond 17.00 uur de boot terug naar het vasteland. Net als de WJD in Panama zijn de WJD@home dan afgelopen.