Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > 100.000 views voor katholiekleven.nl

100.000 views voor katholiekleven.nl

In Utrecht organiseerde de redactie van katholiekleven.nl op 16 september een meet & greet met belangstellenden en betrokkenen. In het eerste deel van deze meet & greet gaf katholiekleven.nl vrijwilliger Rarden Jansen een presentatie over de statistieken van het videokanaal. Hij had goed nieuws: katholiekleven.nl heeft sinds de start meer dan 100.000 views gehaald.

Samen met de deelnemers bekeek hij een aantal video’s. Enkele opvallende conclusies: video’s worden via YouTube langer en beter bekeken dan via Facebook. Ook worden fragmenten met ‘pratende hoofden’ relatief goed bekeken. Een grote groep mensen bekijkt de filmpjes op het moment dat ze al op YouTube zijn. Weer anderen kijken de filmpjes via websites, zoals die van de bisdommen, of via een link op Facebook. Uit de statistieken is nog een belangrijke conclusie te trekken. Rarden Jansen liet zien dat, zoals gebruikelijk met YouTube-video’s, een deel van de kijkers in de eerste seconden van een video ook weer ‘wegzapt’. Daarna kijken veel mensen de filmpjes helemaal uit.

Het tweede deel van de meet & greet werd gesproken over podcasts (radio via internet), omdat katholiekleven.nl het voornemen heeft om een podcast te starten. Met radio-interviews kun je de diepte ingaan in persoonlijke gesprekken met mensen over geloof en Kerk. De deelnemers aan de meet & greet vroegen of er ook ‘kennis-podcasts’ gemaakt zouden kunnen worden over onderwerpen zoals kerkmuziek en onderwerpen uit de sociale leer van de Kerk.

Katholiekleven.nl is het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen.