Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Zeven praktische tips voor parochies over Kerkproeverij/Back to church 2018

Zeven praktische tips voor parochies over Kerkproeverij/Back to church 2018

Vrijdag 6 april vond in Hilversum in het gebouw van KRO-NCRV een Inspiratiedag voor Kerkproeverij/Back to church plaats. Vertegenwoordigers van lokale deelnemende kerken lieten zich inspireren over gastvrijheid in de kerk door onder anderen professor Stefan Paas, bisschop De Korte en dominee De Reuver. R.-K. diaken Iwan Osseweijer deed vorig jaar ervaring op met dit project en vertaalde dit op de Inspiratiedag naar een boeiende workshop.

Het pastoraal team van de Rooms-Katholieke parochie in Lisse-Hillegom-De Zilk (Bisdom Rotterdam) deed in 2017 mee met Kerkproeverij/Back to church. Dit interkerkelijke project, dat er op gericht is om mensen (weer) mee te vragen naar de kerk, werd in dat jaar voor het eerst in Nederland georganiseerd.

Diaken Ossewijer is enthousiast over het project, ook omdat het de parochie in beweging breng en helpt om meer uitnodigend te zijn. Het gaat bij Kerkproeverij/Back to church dan ook niet alleen over het binnenhalen van zoveel mogelijk gasten, maar ook om het ontwikkelen van een uitnodigende, gastvrije houding, zodat als er gasten komen, zij zich welkom voelen. Ossewijer heeft zeven praktische tips om Kerkproeverij/Back tot church goed uit te rollen in de plaatselijke parochie, die als volgt zijn samen te vatten:

1. Begin met bidden, ook om de eerste weerstand te overwinnen. In het pastorale team van Lisse-Hillegom-De Zilk deed men dat negen dagen (= een noveen bidden).
  2. Begin ruim op tijd met artikelen over het hoe, wat, waar, wanneer, waarom en wie van Kerkproeverij in het kerkblad. Minstens drie maanden achter elkaar in aanloop naar het project in september. Laat deze berichten checken door iemand die géén kerkjargon spreekt en begrijpt.
  3. Maak een evenement aan op het kerkaccount van facebook en plaats elke week een berichtje, dit indien nodig van te voren inprogrammeren. Gebruik hiervoor b.v. de filmpjes van www.kerkproeverij.nl.
  4. Deel de uitnodigingskaarten persoonlijk uit aan de kerkleden. Laat daarop ruimte voor een eigen geschreven uitnodiging en zet de naam en de foto van de kerk er op zodat de gasten weten waar ze moeten zijn.
  5. Maak een liturgieboekje voor de Kerkproeverijviering waarin wordt uitgelegd wat er gebeurt. ‘Bij dit onderdeel gaat iedereen staan, knielen, enz.) Niets is vanzelfsprekend voor de bezoeker…
  6. Laat in preken in aanloop naar de Kerkproeverij het onderwerp een aantal keren terug komen.
  7. Denk ook eens aan een kerstproeverij of een paasproeverij, deze feestdagen lenen er goed toe om gasten uit te nodigen.

Lees een uitgebreider verslag van de Inspiratiedag op de site van de Raad van Kerken.

Lees hier meer over Kerkproeverij/Back to church in de R.-K. Kerk.

Kijk voor aanvullende informatie en materialen (logo’s, uitnodigingen, posters enz.) om te downloaden op Kerkproeverij.nl