Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Voorlopig nog geen eHerkenning beveiligingsniveau 3 voor kerken

Voorlopig nog geen eHerkenning beveiligingsniveau 3 voor kerken

Voorlopig komt er nog geen eHerkenning beveiligingsniveau 3 beschikbaar voor kerken (en dus parochies). Dit heeft het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) bekend gemaakt. Het overleg dat hierover is met onder meer het ministerie van Binnenlandse Zaken, wordt onverminderd voortgezet om eHerkenning niveau 3 voor kerken zo spoedig mogelijk te realiseren.

Het secretariaat van het CIO werkt daar samen met Logius, het ministerie van BZK en andere partijen naar toe.  Voor nu is het voor parochies belangrijk om te weten dat eHerkenning voor kerken nog niet beschikbaar is op beveiligingsniveau 3.

eHerkenning op niveau 1

Wat al wel beschikbaar is voor kerken en parochies is eHerkenning op niveau 1. Op dit niveau kunnen parochies digitaal communiceren met de overheid als het bijvoorbeeld gaat om de aanvraag van gratis VOG’s. Met het eigen KvK-nummer waarover de parochie beschikt, kan het eHerkenningsmiddel op beveiligingsniveau 1 worden aangevraagd, waarmee de parochie vervolgens de gratis, maar overigens ook de benodigde betaalde VOG’s, digitaal kan aanvragen.

Kijk hier voor meer vragen en antwoorden over eHerkenning.

Informatie via www.cioweb.nl

Tags: ,