Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Vlaamse en Nederlandse bisschoppen ontmoeten elkaar in Hasselt

Vlaamse en Nederlandse bisschoppen ontmoeten elkaar in Hasselt

Op dinsdag 27 februari ontmoetten de Nederlandse en de Vlaamse bisschoppen elkaar in het bisdomshuis van Hasselt. Met deze ontmoeting werd na de coronajaren de draad van een jaarlijkse uitwisseling weer opgepakt. De laatste keer dat de bisschoppen elkaar spraken was in 2020. De bijeenkomst vond dit keer plaats in Hasselt waar gastheer mgr. Hoogmartens liet zien hoe het bisdomkantoor geheel in overeenstemming met Laudato si’ is gebouwd, dat wil zeggen duurzaam en energiezuinig.

Met financiële ondersteuning van de lokale overheid was het mogelijk om een nieuw bisdomkantoor te realiseren dat onder meer door middel van zonnepanelen in de eigen energievoorziening voorziet. Het gebouw is zo ontworpen dat onder meer in de winter de warmte binnen blijft en in de zomer geen airco nodig is om het pand koel te houden.

Bisschop Hoogmartens en de aartsbisschop van Mechelen-Brussel, mgr. Terlinden, verwelkomden de Nederlandse bisschoppen en andere gasten waarna er gesproken werd over verschillende actuele thema’s, zoals de impact in Vlaanderen van het televisieprogramma Godvergeten, het document Fiducia supplicans en de stappen die worden gezet in de voortgang van het synodeproces ‘Voor een Synodale Kerk: communio, participatio, missio.’

Nadat de onderwerpen op de agenda in goede sfeer waren besproken, was er na het gezamenlijk bidden van het middaggebed tijd voor een lunch. Daarna leidde mgr. Hoogmartens de bisschoppen nog rond in en om het bisdomkantoor om in meer detail te laten hoe het duurzaam en klimaatvriendelijk was gebouwd.

Deelnemers

Aanwezig van Nederlandse zijde waren de bisschoppen mgr.  J.H.J. van den Hende, W.J. kardinaal Eijk, mgr. G.J.N. de Korte, mgr. C.F.M. van den Hout, mgr. J.W.M. Hendriks, mgr. E.J. de Jong, mgr. Th.C.M. Hoogenboom, secretaris-generaal mw. A. van der Kamp-van Saase en hoofd pers en communicatie mw. A. Kruse.

Van Vlaamse zijde: de bisschoppen mgr. L. Terlinden, mgr. P. Hoogmartens, mgr. L. Aerts, mgr. L. Van Hecke, mgr. Vanhoutte en de woordvoerders dhr. G. de Kerpel en dhr. T. Scholtes s.j.

Tags: ,