Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Vier.nu Kerstmis staat online: maak kans op een gratis 365 Heiligenkalender

Vier.nu Kerstmis staat online: maak kans op een gratis 365 Heiligenkalender

Op de website over christelijke hoogfeesten staat vanaf vrijdag 1 december, bij het begin van de Advent, de pagina Vier.nu Kerstmis centraal. De site, www.vier.nu opent vanaf die dag met een pagina over Kerstmis, gevuld met informatie, downloads en links over Kerstmis. De site wordt tijdens de Advent nog verder aangevuld, onder meer met een serie filmpjes waarin de Nederlandse bisschoppen vertellen over de figuren in de kerststal.

De kerststal vervult sowieso een hoofdrol dit jaar, omdat het precies 800 jaar (1223-2023) geleden is dat de heilige Franciscus van Assisi een levende kerststal introduceerde om zo de geboorte van Jezus te herdenken.

Voor elke dag een heilige

Op Vier.nu is ook een kalender te vinden, waarop te zien is op welke datum de hoogfeesten worden gevierd. Ook wordt voor elke dag een heilige genoemd, wiens feestdag op die datum plaatsvindt. Vier.nu doet dit in samenwerking met de 365 Heiligenkalender en samen geven we dit jaar tien exemplaren van de gedrukte versie van deze kalender cadeau.

Flora Bianchessi van strategie- en designbureau Impulsar, maakt deze maandkalender met heiligen, liturgische (hoog)feesten en gedenkdagen. Deze kalender op 2 x A4 formaat, uitgevoerd in full colour, is geïllustreerd met kunstwerken, of details daaruit, van grootmeesters als Rafaël, Murillo en Beato Angelico. Deze werken zijn geselecteerd op twaalf thema’s die de kerkelijke traditie volgen. Via deze link kunt u de kalender 365 Heiligen  bestellen. U kunt daarbij het gewenste aantal opgeven en afrekenen via iDeal. Tien snelle bestellers maken kans op 1 gratis exemplaar, als zij bij hun bestelling de code Vier.nu Kerstmis doorgeven.

Vier.nu Kerstmis-tips voor parochies:

1. Maak het rooster met de kerstvieringen in uw parochie goed vindbaar op uw parochiesite en plaats daarbij een link naar de pagina op vier.nu met achtergrondinformatie over deze vieringen.
  2. Informeer uw plaatsgenoten over uw vieringen met Kerstmis en gebruik daarvoor het kant- en klare bericht op de pagina met het campagnemateriaal voor parochies op vier.nu.
  3. Vanaf 17 december komen de video’s met de Nederlandse bisschoppen over de figuren uit de kerststal online, ook om samen te bekijken. Meer informatie volgt.
  4. Download het Vier.nu Kerstmisboekje, het knutselwerkje om zelf een kerststal te maken of de kleurplaat om achter in de kerken te leggen. Zo geeft u kinderen iets extra’s mee tijdens de feestdagen. Met de kleurplaat kunt u ook een kleurwedstrijd organiseren.

Kijk hier de video met uitleg over Vier.nu in minder dan 1 minuut.

Tags: , , ,