Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Verenigd in gebed voor de vrede in alle bisdommen op Allerheiligen, 1 november

Verenigd in gebed voor de vrede in alle bisdommen op Allerheiligen, 1 november

Op 1 november viert de Rooms-Katholieke Kerk het hoogfeest Allerheiligen. Op die dag eren wij allen die voor eeuwig leven bij God, of zij nu heilig verklaard zijn of niet. Zij vormen een ontelbare menigte in de hemel en zij zijn onze voorsprekers bij God. Door hen te vereren brengen wij ten diepste dank aan God die de heiligheid in al deze mannen, vrouwen en kinderen heeft bewerkt.

Het feest van Allerheiligen versterkt in ons de hoop dat wij als pelgrims onderweg zijn naar het hemelse Jeruzalem, waarheen de heiligen ons zijn voorgegaan. In het geloof dat de heiligen met ons meebidden, wordt juist ook op Allerheiligen dit jaar de rozenkrans gebeden tot intentie van de vrede in de wereld. Dat gebeurt in alle zeven bisdommen van Nederland.

Verenigd in gebed

Verenigd in gebed voor de vrede is een initiatief van de Nederlandse bisschoppen waarbij in 2018 elke maand op een bijzondere dag de rozenkrans wordt gebeden tot intentie van de vrede in de wereld. Meebidden kan elke maand in een ander bisdom op een daarvoor aangegeven plek en tijd, maar met Allerheiligen wordt dus in alle bisdommen gebeden. Meer informatie over tijd en plaats is te vinden op de websites van de bisdommen.

De rozenkrans meebidden kan echter overal, ook thuis, alleen of met anderen samen. Voor wie op de betreffende dagen mee wil bidden is er een sms-service, waarmee deelnemers een sms’je ontvangen als geheugensteuntje dat die dag de rozenkrans gebeden wordt.

Allerheiligen, Allerzielen

Allerheiligen heeft een lange geschiedenis. Al vroeg in de geschiedenis van de Kerk was er behoefte om de martelaren voor het christelijke geloof op één dag te herdenken. Dat gebeurde onder meer door de herdenking van de kerstening van het Pantheon in Rome. Voorheen was dit een tempel gewijd aan alle goden, maar rond het jaar 608 wijdde paus Bonifatius IV het Pantheon IV toe aan Maria en alle martelaren.

De viering op 1 november werd ingesteld door paus Gregorius III (731-741). Deze paus wijdde in de Vaticaanse Sint-Pietersbasiliek een kapel aan de eer van alle apostelen en alle heiligen, martelaren en belijders van het geloof. Zijn opvolger paus Gregorius IV maakte het tot een feest dat in alle bisdommen ook buiten Rome werd gevierd.

Allerzielen, dat volgt op Allerheiligen en plaats vindt op 2 november, werd pas later, in de veertiende eeuw algemeen gevierd. Op deze dag bidt de Kerk voor de zielen van alle mensen die gestorven zijn. Vele katholieken bezoeken op deze dag het kerkhof om daar hun geliefde overledenen te herdenken.

Lees hier meer over het initiatief Verenigd in gebed voor de vrede.

Opgeven voor de sms-service kan hier.

Download hier de infographic van katholiekleven.nl over het bidden van de rozenkrans.