Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Vastenactie in Veertigdagentijd 2017 richt zich op ‘Eilanden van hoop’

Vastenactie in Veertigdagentijd 2017 richt zich op ‘Eilanden van hoop’

Gedurende de veertigdaagse voorbereidingstijd op Pasen, die woensdag 1 maart is begonnen, loopt ook de jaarlijkse Vastenactie. Met het thema ‘Eilanden van hoop!’ wordt dit jaar in de parochies en op scholen campagne gevoerd voor projecten voor kinderen en jongeren.

In 2017 staat San Salvador, de hoofdstad van El Salvador, centraal in de Vastenactiecampagne en dan speciaal de wijken Apopa en Mejicanos. San Salvador in het algemeen en deze wijken in het bijzonder, gaan gebukt onder extreem veel geweld door criminele bendes, de ‘mara’s’. De mara’s hebben ieder een eigen territorium en beheersen het leven in ‘hun’ wijken volledig. Mensen worden bedreigd, afgeperst en beroofd. Wie praat met de politie, wordt ernstig verminkt of vermoord. Het betekent ook dat mensen niet van de ene wijk naar de andere kunnen: dan worden ze beschouwd als indringers op vreemd terrein.

De bendes werven actief leden onder kinderen en jongeren. Lidmaatschap zorgt voor ‘respect’, voor geld en mooie spullen en vrouwen. Het is moeilijk de verleiding te weerstaan als jonge puber, zonder stabiele thuisbasis en zonder geld. Het Vastenactie-campagneproject – de samenwerking van een aantal katholieke organisaties – wil helpen voorkomen dat kinderen en jongeren lid worden van de bendes. De jeugdcentra die steun ontvangen, willen de kinderen een ander perspectief bieden en leren dat ze ook buiten de bendestructuren een goed bestaan kunnen opbouwen.

Meedoen aan Vastenactie kan door een bijdrage in de collectebus in de eigen parochiekerk. Kijk voor meer informatie over rechtstreeks doneren of over activiteiten en vrijwilligerswerk van en voor de Vastenactie ook op Vastenactie.nl.

Lees hier de boodschap van paus Franciscus voor de Veertigdagentijd.