Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Thema en programma voor Nationale Bedevaart Brielle op zaterdag 8 juli

Thema en programma voor Nationale Bedevaart Brielle op zaterdag 8 juli

In Brielle (Den Briel) werden in 1572 zeventien priesters en twee lekenbroeders door de watergeuzen vermoord omdat ze weigerden hun geloof in de Eucharistie af te zweren. Zij werden later bekend als de ‘Martelaren van Gorcum’. Op 29 juni 1867 vond hun heiligverklaring plaats. Jaarlijks wordt met de Nationale Bedevaart Brielle stilgestaan bij hun getuigenis, dit jaar is dat op zaterdag 8 juli.

Het thema van de Nationale Bedevaart Brielle 2023 is een tekst uit het Evangelie: “Indien gij trouw blijft aan mijn woord, zijt gij waarlijk mijn leerlingen” (Johannes 8, 31). De bedevaart begint om 11 uur met een plechtige Eucharistieviering en wordt rond 15.30 uur afgesloten met een sacramentsprocessie. (Groepen graag vooraf aanmelden via: info@martelarenvangorcum.nl).

Het heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum en de bedevaartkerk zijn alleen in het bedevaartseizoen geopend. Dat duurt t/m 31 augustus, van dinsdag t/m zondag (13.00-16.30 uur). Groepen die in het bedevaartseizoen het heiligdom willen bezoeken, kunnen een eigen moment kiezen en worden verwelkomd door de gastheren en gastvrouwen.

Noveen

Vanaf donderdag 29 juni is het mogelijk om negen dagen lang samen biddend op weg te gaan naar de Nationale Bedevaart Brielle. Elke dag om 12.00 uur kan online worden meegebeden met een noveen via het YouTube-kanaal van het bisdom Rotterdam. En de noveen kan ook later op de dag worden gebeden. Aan de noveen werken mee: de custos van het heiligdom, pastoor Jack Glas, broeder Michael-Dominique Magielse o.p. en diaken Iwan Osseweijer.

Programma 8 juli:
11.00 uur: Eucharistieviering met bisschop Van den Hende van Rotterdam als hoofdcelebrant
12.30 uur: Lunch op het voorterrein
13.30 uur: Rozenkransgebed in de bedevaartkerk
14.30 uur: Kruisweg in de omgang rond het martelveld
15.30 uur: Lof met uitstelling, met aansluitend processie met het Allerheiligste in de omgang, en gebed en zegen bij het ciborium

Reist u met het OV? Meld u dan aan voor de bus naar de Nationale Bedevaart. Deze rijdt vanaf Rotterdam CS. Aanmelden is nodig en kan via: bureau@bisdomrotterdam.nl of via tel.: 010 2815171. Er wordt een eigen bijdrage gevraagd van € 12,50, die kan worden voldaan bij het instappen (contant of via een QR-code).

Meer informatie: www.martelarenvangorcum.nl

Foto: (Ramon Mangold) de Nationale Bedevaart in 2022.

Tags: