Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Symposium in Breda: Kerk en slavernij

Symposium in Breda: Kerk en slavernij

Een samenwerkingsverband van Bredase kerken en maatschappelijke organisaties houdt op vrijdagmiddag 26 januari 2024 in Breda een symposium over het thema: Kerk en slavernij. Verleden-heden-toekomst. Bisschop van Paramaribo, mgr. Karel Choennie is een van de sprekers tijdens deze oecumenische bijeenkomst.

Wat was de rol van de kerken bij het in stand houden van de slavernij in Suriname en op de Antillen, hoe werkt de slavernij nog altijd door en welke vormen van slavernij zien we vandaag de dag, en hoe kijken we samen de toekomst in? Tijdens het symposium zal bisschop Choennie als eerste op deze vragen ingaan. Daarna is er een lezing van professor Heleen Zorgdrager. Zij is betrokken bij een breed onderzoeksproject naar kerk en slavernij. Zij vertelt over de rol van de Bijbel, zowel bij de rechtvaardiging van slavernij als bij het verzet ertegen. Pastor Ferdinand Igbeche van de Destiny Church in Breda-Noord zal vervolgens ingaan op de vraag wat we van de echo’s van het verleden kunnen leren met het oog op de toekomst.

Het symposium is een oecumenisch initiatief van Bisdom Breda, Protestantse Gemeente Breda, Mattheüskerk (Chr. Geref. Kerk), Destiny Church International Breda, Hart voor Breda-Noord, Mondiaal Centrum Breda en St. Herdenking Afschaffing Slavernij Breda. Het programma begint om 14:00 uur en vindt plaats in de Bredase Markuskerk (Hooghout 96). De toegang is gratis. In verband met een beperkt aantal zitplaatsen, is aanmelding noodzakelijk.

Tags: ,