Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Caritas > Sant’Egidio in Apeldoorn viert vijftiende verjaardag

Sant’Egidio in Apeldoorn viert vijftiende verjaardag

Op zaterdag 30 september viert de Gemeenschap van Sant’Egidio in Apeldoorn haar vijftiende verjaardag. Om 16.30 uur is er een eucharistieviering uit dankbaarheid in de Onze Lieve Vrouwekerk. Tijdens deze viering zal het altaar van Franciscus, het altaar van de armen, worden ingewijd en krijgt de nieuwe Christus icoon uit Rome een plek. Na de viering is er een feestelijke receptie.

Vijftien jaar geleden zette de Gemeenschap van Sant’Egidio in Apeldoorn haar eerste stappen. Sindsdien is zij uitgegroeid tot een oase voor dak- en thuislozen, migranten, ouderen en kinderen en mensen met een kleine beurs. Het restaurant voor dak- en thuislozen ‘de Franciscustafel’, de Kledingbank en de Generatietuin ontvangen wekelijks vele bezoekers. Wekelijks is er een avondgebed op zondag en jaarlijks verzorgt de gemeenschap de interreligieuze Vredeswandeling op 1 januari en de Oecumenische herdenking van de Martelaren in de Veertigdagentijd. In februari won Sant’Egidio in Apeldoorn de Inspiratieprijs 2023 van Kansfonds.

Overal in de wereld waar de Gemeenschap van Sant’Egidio samenkomt om te bidden wordt de icoon van het Gelaat van Christus gebruikt. En in vele kerken in de wereld richt Sant’Egidio een ‘altaar van de armen’ in, waar voorwerpen een plek krijgen de het verhaal vertellen van het lijden van de armen en van de hoop die hen gaande houdt. Beide worden in deze feestelijke viering in gebruik genomen. Voorgangers in de viering zijn Henri ten Have, pastoor van de Sint Franciscusparochie in Apeldoorn en Zeger Polhuijs, priester van de Gemeenschap van Sant’Egidio.

Belangstellenden zijn van harte welkom!

Tags: