Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Online adventsbezinning met hulpbisschop Woorts in Catharijneconvent

Online adventsbezinning met hulpbisschop Woorts in Catharijneconvent

Speciaal voor de Advent 2020 heeft het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS) een online Adventsbezinning laten maken met mgr. Herman Woorts. Naast hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht, is mgr. Woorts ook docent christelijke kunst en iconografie die graag inspireert en het christelijke geloof verkondigt aan de hand van mooie kunstwerken.

Stafmedewerker van het CPS, Tim Schilling, is blij met het resultaat: “Helaas was het nu niet mogelijk om een fysieke bezinningsdag te organiseren met mgr. Woorts, maar op deze wijze wil het CPS mensen een handreiking bieden ter voorbereiding op het grote feest van Kerstmis.”

Voedsel voor de geest
In het filmpje van dertien minuten bespreekt mgr. Woorts Adventsthema’s aan de hand van één van de meest bekende kunstwerken uit de vaste collectie van het Utrechtse Museum Catharijneconvent: het Middelrijns altaarstuk uit 1410. Tijdens zijn bezinning zoemt de hulpbisschop in op vier panelen die inzicht geven in de menswording van Gods Zoon. Door zijn presentatie hoopt mgr. Woorts niet alleen een nieuwe kijk op de schilderingen te bieden, maar ook voedsel voor de geest. Zijn wens voor alle kijkers is dat zij in de Adventstijd “meer en meer vervuld zullen worden van de Heilige Geest.”

De video kan bekeken worden via het Youtube-kanaal van het CPS.

Daar vindt men ook een meer uitgebreide versie van dezelfde video (van ongeveer 20 minuten) waarin mgr. Woorts ook twee iconen uit zijn privé collectie laat zien.

Meer over projecten van het Centrum voor Parochiespiritualiteit leest u op parochiespiritualiteit.org.

Tags: , ,