Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice voor Leo van Leijsen

Onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice voor Leo van Leijsen

Op woensdag 19 januari ontving drs. Leo van Leijsen uit handen van bisschop Van den Hende de onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice (Voor Kerk en Paus). “Hiermee willen we bevestigen dat we dankbaar zijn voor de vele vruchtbare werkzaamheden die jij verricht hebt. Met hart en geest”, zei de bisschop bij die gelegenheid. “Daar zijn wij je dankbaar voor en daar is de paus je dankbaar voor.”

Bisschop Van den Hende van Rotterdam is referent voor oecumene en contacten met Oosterse Kerken namens de Nederlandse bisschoppenconferentie. Hij reikte de pauselijke onderscheiding uit op het bisdombureau in Rotterdam in aanwezigheid van de voorzitter van de Katholieke Vereniging voor Oecumene prof. dr. Marcel Sarot en de directeur van de vereniging drs. Geert van Dartel.

Na 35 jaar werkzaam te zijn geweest, eerst voor het Apostolaat voor de Oosterse Kerken en later de Katholieke Vereniging voor Oecumene, ging Leo van Leijsen eind 2021 met pensioen. De onderscheiding werd aangevraagd op initiatief van de Katholieke Vereniging voor Oecumene en het referentschap oecumene bij gelegenheid van zijn afscheid.

Grote kennis

Bisschop Van den Hende prees de grote kennis van Leo van Leijsen aangaande de Oosterse Kerken en de brugfunctie die hij in geloof en met liefde heeft vervuld. “De afgelopen 35 jaar heb je een grote ontwikkeling gezien. Er zijn meer oosterse christenen in Nederland komen wonen. De Kerken hebben zich meer en meer georganiseerd en oosterse christenen zijn geïntegreerd in de Nederlandse samenleving”, aldus de bisschop. “We willen jou graag deze onderscheiding uitreiken vanwege je trouwe dienst.”

De pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice bestaat uit een oorkonde en een medaille aan een geel en wit lint, met op de voorkant de apostelen Petrus en Paulus.

Tags: