Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nationale dankviering heiligverklaring Titus Brandsma zondag 22 mei in ‘s-Hertogenbosch

In grote dankbaarheid voor de heiligverklaring van pater Titus Brandsma O.Carm. door Paus Franciscus wordt er op zondagmiddag 22 mei in de Bossche Sint-Janskathedraal een Nationale Dankviering georganiseerd. Iedereen is van harte uitgenodigd deze plechtigheid mee te vieren. Aanvang van de plechtigheid is om 16.00 uur.

De pontificale eucharistieviering zal worden gecelebreerd door Willem Jacobus kardinaal Eijk in aanwezigheid van vele bisschoppen. Bisschop Gerard De Korte verzorgt de homilie. De internationale Orde der Karmelieten wordt vertegenwoordigd door de prior-generaal, Pater Miceal. O’Neill. Mgr. Dellagiovanna vertegenwoordigt de ambassade van de Heilige Stoel in Nederland. Daarnaast wonen ook familieleden van pater Titus Brandsma de viering bij.

Reliek
Aan het begin van deze plechtigheid zal een reliek van de heilige pater Titus Brandsma worden binnengedragen. De relikwie bestaat uit een stukje stof van een habijt van de heilige. De relikwie zal tijdens de viering geplaatst worden naast de buste van pater Brandsma en de urn met as uit het massagraf van Dachau. Vanaf 27 juli zal deze relikwie een plaats krijgen in de voet van het nieuwe beeld van Titus Brandsma dat op dit moment gemaakt wordt voor de Sint-Janskathedraal.

Nieuwe Titus Brandsma Hymne
Bij gelegenheid van de heiligverklaring is er door de Kerkelijke Instelling Sint-Gregorius (KISG) opdracht gegeven aan Chris Fictoor om een nieuwe Titus Brandsma Hymne te componeren. Deze hymne zal aan het begin van de eucharistieviering voor het eerst worden gezongen. De KISG stelt de partituren van deze hymne vrij beschikbaar aan alle kerkkoren. De Schola Cantorum, het koor van de Sint-Janskathedraal, zal de zang verzorgen. Zij zingen ook het beroemde gebed van Titus Brandsma “O, Jezus, als ik U aanschouw” met toonzetting van O. Gibbons, gecomponeerd bij gelegenheid van de zaligverklaring in 1985.

Prentje

Als herinnering aan de heiligverklaring is er een speciaal gebedsprentje gemaakt dat tijdens de viering zal worden uitgereikt. Het gebedsprentje zal ook naar de verschillende bisdommen worden verspreid. Klik hier om het gebedsprentje van de Heilige Titus Brandsma te downloaden.

Livestream
De nationale dankviering is ook via de livestream te volgen op het YouTube-kanaal van de Sint-Janskathedraal: Sint-Jan Den Bosch – YouTube

Bericht en afbeelding via bisdom s’-Hertogenbosch.

Tags: , , ,