Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Coronavirus > Koning belt met voorzitter Nederlandse Bisschoppenconferentie

Koning belt met voorzitter Nederlandse Bisschoppenconferentie

Op weg naar Pasen, op woensdagmiddag 8 april, heeft Koning Willem-Alexander gebeld met mgr. Van den Hende, voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Het telefoongesprek was een uiting van de betrokkenheid van de Koning, om zijn belangstelling te tonen voor de katholieken in Nederland in deze tijd van de coronacrisis.

In het telefoongesprek omschreef bisschop Van den Hende de Kerk als ‘netwerk van liefde’, dat ook verbinding zoekt wanneer je anderhalve meter afstand moet houden en niet bij elkaar kunt komen. De bisschoppen vragen de gelovigen om -meer dan ooit- ruimte te maken om te bidden voor de noden van anderen, voor de slachtoffers van het coronavirus en hun verzorgers, voor mensen die de samenleving van dienst zijn in de zorg en in het onderwijs alsook voor hen die in zwaar weer komen door de economische gevolgen van deze pandemie.

De bisschop was in de gelegenheid om de Koning te vertellen over de pastorale en diaconale inzet van velen in de verschillende bisdommen, parochies en instellingen, in het geheel van de samenleving.

“De wereld waarin wij leven is ons gemeenschappelijk huis”, aldus de bisschop. “Juist ten tijde van het coronavirus kan ons dat inspireren en helpen om als burgers samen op te trekken en niet van elkaar te vervreemden. In die zin mag een lock-down nooit het hart van de mens betreffen.”

Bisschop Van den Hende bedankte de Koning voor zijn betrokkenheid, op deze dag in het bijzonder via dit telefoongesprek.

Foto Rijksvoorlichtingsdienst.

Tags: , ,