Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Jaarthema Dag van het Jodendom woensdag 17 januari 2024 is lef/lev

Jaarthema Dag van het Jodendom woensdag 17 januari 2024 is lef/lev

Wat betekent ‘lef’? Je ergens instorten zonder te weten waar je uitkomt? Nergens bang voor zijn? Lef heeft alles te maken met moed. Met moed die samengaat met bewogenheid en inspiratie. Moed die energie geeft om werk of zelfs bergen te verzetten. Lef/lev is het thema voor de Dag van het Jodendom op 17 januari 2024.

Het Nederlandse woord ‘lef’ is afgeleid van het Hebreeuwse woord ‘lev’ wat ook ’hart’ betekent. Lef is niet zomaar durf, het is de moed om ook eigen angst te overwinnen.

‘Er is genoeg in onze wereld, in onze samenleving, onze geloofsgemeenschappen om somber over te zijn. Maar in het jodendom en christendom geloven we in de toekomst en in onze blijvende inzet daarvoor. Binnen onze gemeenschappen en daarbuiten. Vandaar het thema van de Dag van het Jodendom 2024: LEF/ LEV!’ zo kondigt de website van De dag van het Jodendom het thema aan.

De jaarlijkse Dag van het Jodendom op 17 januari in de Rooms-Katholieke is een initiatief van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. De Dag van het Jodendom wordt inhoudelijk ondersteund vanuit de KRJ, de Katholieke Raad voor het Jodendom. Kijk voor alle activiteiten die in het kader van de Dag van het Jodendom onder meer in de bisdommen worden georganiseerd, op de website voor deze dag.

Tags: ,