Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Coronavirus > Interview met bisschop Liesen over vieren in de anderhalvemeter-kerk: ‘Kom en vier mee’

“Het is geweldig dat de kerk weer open mag. We hebben er naar uitgekeken, echt naar verlangd. We hebben mooie ervaringen opgedaan natuurlijk met livestream. Maar er gaat niets boven dat je elkaar kunt zien en samen in de kerk kunt zijn en gewoon kunt vieren.” Dat zegt mgr. J. Liesen in een videogesprek met katholiekleven.nl.

De bisschop van Breda noemt het samen kunnen vieren een diep verlangen: “Ik voel dat zelf. Ik heb dat ook bij de andere bisschoppen gemerkt. Maar ik heb het vooral ook hier gemerkt bij de mensen rondom de kathedraal, waar we nu staan.”

“De kerk moet geen plek van besmetting worden”

Vanuit de kathedraal in Breda vertelt hij over het kerkelijk leven op anderhalve meter. “Nu we opengaan, moeten we wel rekening houden met nieuwe omstandigheden en maatregelen. Het is uit liefde voor die naaste en ook uit liefde voor God dat we veilig met elkaar willen omgaan. De kerk moet geen plek van besmetting worden.”

Bisschop Liesen, die namens de Nederlandse bisschoppenconferentie referent is voor liturgie, roept mensen op om, rekening houdend met de maatregelen, wel weer naar de kerk te gaan: “Blijf niet weg, kom, vier mee. Christus houdt van je en wil bij je zijn. Ook nu.”

Of kijk de video hier.

Tags: , , ,