Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Herdenking 500 jaar Reformatie als impuls voor oecumenische voortgang: kerkleiders in gesprek

Op 18 maart vindt in het Brabantse Nieuwkuijk een oecumenisch evenement plaats in het kader van de herdenking van 500 jaar Reformatie als impuls voor oecumenische voortgang. Het initiatief gaat uit van de Focolarebeweging en de Katholieke Vereniging voor Oecumene, twee organisaties die zich al jarenlang inzetten voor de oecumenische samenwerking in ons land.

Bijzondere inspiratiebron voor deze dag is het leven van Chiara Lubich (1920-2008), oprichtster van de Focolarebeweging. Zij heeft haar leven gewijd aan de eenheid onder christenen. Hoofdspreker op deze dag is Hubertus Blaumeiser (1954, theoloog van Focolare), kenner van de theologie van Luther. Tegen de achtergrond van de reeds gegroeide overeenstemming zal Blaumeiser een perspectief schetsen voor de voortgang van de oecumene.

Ds. René de Reuver (scriba Protestantse Kerk in Nederland), Mgr. Hans van den Hende (voorzitter Bisschoppenconferentie en bisschop-referent voor oecumene) en Peter Sleebos (voorzitter van de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten) zullen reageren op de inleiding van Hubertus Blaumeiser.
De dag wordt afgesloten met een gebedsdienst waarin ds. Karin van den Broeke (preses Protestantse Kerk in Nederland) en Mgr. Gerard de Korte (bisschop van ’s-Hertogenbosch) zullen voorgaan.

Praktische gegevens
Datum:  zaterdag 18 maart 2017
Locatie:  Conferentiecentrum Abdijhof Mariënkroon, Abdijlaan 8, 5253 VP Nieuwkuijk
Tijd:  10.30 uur – 16.30 uur.
Aanmeldingen:  via evenementen@focolare.nl (graag vóór 15 februari 2017)
Toegangsprijs:  € 15 (studenten € 7,50). Er zijn nevenprogramma’s voor kinderen en tieners