Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Condoleances en gebed namens bisschoppenconferentie voor slachtoffers in Nice

Condoleances en gebed namens bisschoppenconferentie voor slachtoffers in Nice

De voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, mgr. J. van den Hende, heeft condoleances gestuurd naar mgr. André Marceau, de bisschop van Nice in verband met de aanslag die daar op 29 oktober plaatsvond in een basiliek. Daarbij kwamen drie mensen om het leven. Namens de bisschoppenconferentie verzekert mgr. Van den Hende zijn Franse ambtgenoot van zijn verbondenheid in gebed voor de slachtoffers, hun families en de parochianen van de basiliek.

Hij spreekt verder de hoop uit dat in de reactie op de schok van deze aanslag de geest van solidariteit en liefde sterker zal zijn dan de emoties van woede en angst. De schok over de gruwelijke aanval in de basiliek Onze-Lieve-Vrouw-Tenhemelopneming is groot. Drie gelovigen werden omgebracht door een aanvaller met een mes.

De Franse Bisschoppenconferentie liet kort na de aanslag weten: ‘Er heerst groot verdriet na deze nieuwe aanval, waarbij opnieuw een kerk wordt aangevallen. Wij moeten onze krachten bundelen. Dit is een zware beproeving, niet alleen voor de gelovigen, maar voor alle inwoners van Frankrijk. …  Dit moet ons aansporen om het terrorisme te bestrijden, maar het is ook een urgente aansporing om ons op een concrete manier in te zetten voor broederlijkheid in ons land.’

Foto: Ramon Mangold.

Tags: ,