Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > CIO brengt factsheet over de veiligheid in en rond het kerkgebouw opnieuw onder de aandacht

In verband met een verhoogd dreigingsniveau heeft het Interkerkelijke Contact in Overheidszaken (CIO) contact gehad met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Er is geen concrete dreiging voor kerken, wel is er sprake van een verhoogde algemene dreiging van mogelijke aanslagen. Mede om die reden brengt CIO de factsheet Kerk en veiligheid opnieuw onder de aandacht.

Het is verstandig als parochies – afhankelijk van de plaatselijke situatie – maatregelen treffen die de veiligheid van de parochie vergroten. Voortdurend moet daarin de balans worden gezocht tussen vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen, tussen gastvrijheid en waakzaamheid.

Vooral rond drukbezochte kerkdiensten, zoals rond Kerstmis, is het raadzaam om te denken aan een welkomstcomité dat bij de ingang in het oog springende situaties kan herkennen. In het geval van vragen over de lokale veiligheidssituatie is het advies om contact op te nemen met burgemeester en/of politie.

Veiligheid op agenda kerkbestuur

Belangrijk is dat parochies binnen het kerkbestuur iemand verantwoordelijk maken voor het thema veiligheid. Deze persoon is er verantwoordelijk voor dat het thema veiligheid in het vizier blijft. Hij of zij maakt een inventarisatie van mogelijke bedreigingen en risico’s. Denk aan de zwakke plekken van het kerkgebouw en/of hiaten in organisatorische processen. Eventueel kunnen er alvast eenvoudige maatregelen getroffen worden, zoals het plaatsen van bewakingscamera’s en/of een noodknop waarmee hulpdiensten worden gealarmeerd. Het is goed als het onderwerp Veiligheid regelmatig terugkomt op de agenda van het kerkbestuur.

Download de factsheet Kerk en Veiligheid

Foto: Ramon Mangold.