Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Caritas maakt komst Mondzorgkaravaan in Haarlem mogelijk

Caritas maakt komst Mondzorgkaravaan in Haarlem mogelijk

Haarlemmers met gebitsproblemen kregen dinsdag 21 november een gratis mondzorgbehandeling in de mobiele tandartspraktijk van Dokters van de Wereld. De tandartspraktijk op wielen stond op de Nieuwe Groenmarkt waar vrijwillige mondzorgprofessionals veertien cliënten via Stem in de Stad, HVO-Querido en de GGD behandelden, mensen voor wie een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist normaal gesproken te duur is. De Mondzorgkaravaan is mogelijk gemaakt door de inzet van parochianen uit Haarlem en een bijdrage van het Caritasfonds van het Bisdom Haarlem-Amsterdam.

Ontstekingen en continu ernstige pijn
“Sinds Mondzorg voor volwassenen niet meer wordt vergoed, gaan ongeveer 1,5 miljoen Nederlandse mensen niet of nauwelijks naar de tandarts. De gevolgen zijn verschrikkelijk, want er zijn ontzettend veel mensen die rondlopen met ontstekingen en ernstige pijn”, vertelt Caroline van Wingaarden van Dokters van de Wereld. “Daarom trekken we het hele land door met onze Karavaan”. De psychische en sociale gevolgen van verwaarloosde mondzorg kunnen groot zijn, weet ook Petra de Vries, manager van Stem in de Stad. “Het zou gewoon moeten zijn in Nederland om basiszorg aan te bieden aan diegene die het nodig hebben. Daarom zijn we heel blij met dit initiatief.”

Inzet Caritas
Vrijwilligers uit de parochies van Haarlem waren aanwezig in Stem in de Stad om de mensen te ontvangen die kwamen voor hun afspraak. Ze waren blij met een kopje koffie, hulp bij het invullen van hun formulier en met de aanspraak tijdens het wachten. Naar de tandarts gaan is voor de meeste mensen geen hobby en al helemaal niet als je jaren niet geweest bent en flinke klachten hebt. Des te groter was voor de meesten de opluchting na hun bezoek aan de deskundige en zeer vriendelijke tandartsen. Zie ook het verhaal van Donovan die zijn gebit lijmde met secondelijm en 7 kg was afgevallen.

Voorlichting en Vervolgbehandelingen
De gebitsproblemen van de mensen die behandeld werden zijn zo groot, dat er meestal vervolgbehandelingen nodig zijn. Bij voorbaat waren een paar tandartsen in Haarlem bereid gevonden om de vervolgbehandelingen te doen en ook andere mensen te helpen via het nieuw opgerichte Compassie Netwerk van Dokters van de Wereld in Haarlem.
Voor alle bezoekers van het inloophuis van Stem in de Stad was er dinsdag uitgebreid tijd voor advies over mondzorg en het voorkomen van problemen. Iedereen kon vragen stellen en er werden tasjes uitgedeeld met poetsinstructies, tandpasta en tandenborstel.

Mondzorg terug in het basispakket
De gevolgen van verwaarloosde mondzorg zijn groot, zegt Van Wingaarden: “Mensen leven met enorme pijn, zonderen zich af en kunnen niet meer werken. Uit onderzoek blijkt dat verwaarloosde mondzorg onze maatschappij elk jaar meer dan drie miljard euro kost. Het is maatschappelijk goedkoper als de tandarts weer terug in het basispakket van de verzekering komt. Tot die tijd blijven wij aandacht vragen voor al die mensen met gebitsproblemen en doen we wat we kunnen met onze vrijwillige mondzorgprofessionals.” Meer dan 270.000 mensen tekenden de petitie van Dokters van de Wereld.

Tags: