Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bidden voor de vrede op 7 oktober: gedachtenis Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans

Op 7 oktober viert de Rooms-Katholieke Kerk de gedachtenis van de Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans. Op deze dag zijn de Nederlandse bisschoppen verenigd in het gebed tot intentie van de vrede in de wereld door het bidden van de rozenkrans. Meebidden kan overal maar in het bijzonder dit keer in bisdom Rotterdam in de Basiliek van de H. Liduina en Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans te Schiedam.

Het was de heilige paus Pius V die bepaalde dat de gedachtenis van de Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans gevierd moest worden op de verjaardag van de zeeslag bij Lepanto, die plaats vond op 7 oktober 1571. Bij deze slag versloegen christelijke Europese zeemachten de islamitische Ottomanen die christelijke landen bedreigden en binnenvielen. Pius V (1566-1572) schreef deze overwinning toe aan de hulp van de Maagd Maria, verkregen door het bidden van de rozenkrans.

In de 19de eeuw werd de gedachtenis op 7 oktober uitgebreid naar de hele maand oktober, die voortaan de Rozenkransmaand werd genoemd. Het was paus Leo XIII (1878-1903) die een intensere Maria-devotie in deze maand bevorderde door zijn oproep om extra vaak de rozenkrans te bidden.

Het rozenkransgebed doet ons de mysteries van Christus overwegen, waarin de Maagd Maria ons is voorgegaan doordat zij op unieke wijze verbonden was met de menswording, het lijden en sterven, en de glorievolle verrijzenis van Gods Zoon. De heilige paus Johannes Paulus II schreef dat het rozenkransgebed in zich draagt “de diepgang van de volledige boodschap van het evangelie, waarvan het tegelijkertijd ook een samenvatting is.”(Rosarium Virginis Mariae, 2002). Paus Franciscus heeft onlangs alle katholieken opgeroepen om in de oktobermaand de rozenkrans te bidden en Maria en de aartsengel Michaël om hun voorspraak te vragen voor de bescherming van Kerk die zich thans in ‘geestelijke turbulentie’ bevindt. Door het rozenkransgebed brengen wij de Kerk onder de “beschermende mantel” van Maria.

Elke maand de rozenkrans

De Nederlandse bisschoppen bidden in 2018 samen met gelovigen elke maand op een speciale dag de rozenkrans tot intentie van de vrede in de wereld. Iedere maand wordt in een van de bisdommen hier tijdens een bijzondere gelegenheid voor gebeden. Dit keer is dat in het bisdom Rotterdam in de basiliek te Schiedam van waaruit op 7 oktober ook het geloofsgesprek en de viering van de Eucharistie worden uitgezonden door KRO-NCRV.

Bid mee!

Wie zich heeft opgegeven voor de sms-service ontvangt zaterdag 8 september een sms’je ter herinnering om die dag de rozenkrans te bidden voor de vrede. Lees hier meer over het initiatief Verenigd in gebed voor de vrede.

Opgeven voor de sms-service kan hier.

Lees hier meer over meebidden in bisdom Rotterdam.

Download hier de gratis infographic van katholiekleven.nl over het bidden van de rozenkrans.