Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Actie Kerkbalans doet onderzoek naar meerwaarde lokale kerken

Actie Kerkbalans doet onderzoek naar meerwaarde lokale kerken

In aanloop naar de campagne van 2019 onderzoekt Actie Kerkbalans wat volgens lokale kerken hun meerwaarde is voor kerkleden en voor de gemeenschap in de wijk, het dorp of de stad. Met een online peiling, wil Actie Kerkbalans dat in beeld brengen. Actie Kerkbalans is de gezamenlijke, jaarlijkse fondsenwerfactie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk.

Het onderzoek richt zich in eerste instantie op organisatoren van Actie Kerkbalans, maar kerkleden worden ook van harte uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. Voor organisatoren is de peiling bovendien een hulpmiddel om helder te krijgen wat zij zelf als meerwaarde zien van hun lokale kerk en die meerwaarde vervolgens ook te communiceren in de eigen fondsenwerving. De vragenlijst is te vinden op kerkbalans.nl/peiling.

Waardevol

De kerk is voor veel mensen van waarde. Voor Lieke Sies is vooral de hechte gemeenschap in haar kerk onmisbaar. “Toen mijn man en ik jaren geleden hierheen verhuisden, voelden we ons meteen thuis in deze kerk. Wat dat is, is moeilijk te omschrijven. Het tintelt hier.” De 72-jarige Lieke Sies is lid van de protestantse gemeente die samenkomt in de Grote Kerk van Neede. “Wanneer je het moeilijk hebt, merk je van alle kanten de oprechte betrokkenheid en hulp in praktische zin.”

Voor anderen is het belangrijk dat de gemeenschap klaar staat voor de zwakkeren in de samenleving of dat het geloof samen gedeeld wordt tijdens de zondagse vieringen. Zo zijn er tal van waardevolle elementen in de diversiteit aan geloofsgemeenschappen in Nederland. Actie Kerkbalans wil dat met de peiling in kaart brengen.

Resultaat

Invullen van de online vragenlijst kan tot 15 december op kerkbalans.nl/peiling. Deelname kost zo’n tien minuten. De uitkomst wordt op 18 januari 2019 bekendgemaakt tijdens de perspresentatie van Actie Kerkbalans 2019. Een dag later op 19 januari gaat de landelijke campagne Actie Kerkbalans van start.

Ga naar de peiling!