Over de verwerking van persoonsgegevens bij inschrijving (Doop)

U kiest ervoor om uw kind te laten dopen of zelf het doopsel te ontvangen. Hierover zijn wij zeer verheugd. Wij willen u er tegelijk op wijzen dat u met dit doopsel een onomkeerbare keuze maakt voor uzelf of voor uw kind in zoverre dat er enkele kerkrechtelijke gevolgen zijn verbonden aan het ontvangen van het sacrament van het doopsel:

1- Het doopsel is een sacrament dat niet ongedaan kan worden gemaakt. Het is een éénmalige feestelijke gebeurtenis en betekent toetreding tot de R.-K. Kerk. Dit feit wordt aangetekend in het doopboek en die aantekening kan daar niet uit worden verwijderd. In het doopboek worden onder meer de volgende gegevens aangetekend: de naam van de gedoopte, zijn/haar geboortedatum, de datum van het doopsel, de naam van de ouders en de naam van de peter en/of meter. De R.-K. Kerk houdt doopboeken bij op grond van een gerechtvaardigd belang, omdat elke gedoopte tot de R.-K. Kerk gaat behoren en daar rechten en verplichtingen aan kan ontlenen. Mocht een gedoopte zich later uitschrijven als kerklid, wordt daar wel een aantekening van gemaakt in het doopboek. Het doopboek wordt bewaard op een afgesloten plaats en is niet openbaar toegankelijk. Het doopboek wordt bewaard gedurende uw hele leven.

2- Door het sacrament van het doopsel wordt u of uw kind opgenomen als lid van de R.-K. Kerk. Dit betekent dat er persoonsgegevens van de gedoopte door de parochie worden opgenomen in de R.-K. ledenadministratie. De parochie volgt hierbij aanwijzingen van de diocesane bisschop en voorschriften van kerkelijk recht die voor de gehele R.-K. Kerk gelden. De R.-K. ledenadministratie wordt door uw parochie beheerd en de parochie is verwerkingsverantwoordelijke tezamen met de bisschop van het bisdom. Persoonsgegevens worden nooit gedeeld met organisaties die geen onderdeel zijn van de R.-K. Kerk.

3- Indien u persoonsgegevens wilt inzien, corrigeren, laten verwijderen of bezwaren kenbaar wil maken, kunt u contact opnemen met het parochiesecretariaat. De contactgegevens van uw parochie kunt u gemakkelijk opzoeken aan de hand van uw postcode via www.zoekparochie.nl.

4- Voor vragen over de verwerking van persoonsgegevens kunt u contact opnemen met het parochiesecretariaat. Informatie over hoe de parochie omgaat met persoonsgegevens van haar parochianen staat in de privacyverklaring op de parochiewebsite. Tevens is informatie te vinden op de website www.rkkerk.nl/avg.

5- Indien u een klacht heeft over de gegevensverwerking kunt u zich melden bij het parochiesecretariaat. Voor vragen of klachten kunt u zich nadien wenden tot de Functionaris Gegevensbescherming (fgledenadministratie@rkk.nl) of de Autoriteit Persoonsgegevens.

6- Na het doopsel wordt de inschrijving in de R.-K. ledenadministratie gemeld bij de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA). SILA verwerkt zelf geen persoonsgegevens van u of uw kind, maar zorgt er wel voor dat een verhuizing of overlijden bekend wordt bij de parochiegemeenschap. Bent u bijvoorbeeld verhuisd dan kan uw nieuwe parochie u welkom heten. Indien u of uw kind dat wensen, kunt u via SILA deze registratie laten verwijderen via www.sila.nl

Wilt u liever helemaal geen contact met de parochie, ook niet bij bijvoorbeeld feestelijke gebeurtenissen of rouw, dan kunt u dit kenbaar maken aan de parochie.

In de verwachting u zo voldoende te hebben geïnformeerd, wensen wij u een hele mooie doopviering toe en heten we u of uw kind als gedoopte van harte welkom in de katholieke geloofsgemeenschap!