Viernu_Kerstmis_banner_1920x500

Nieuws Secretariaat RKK en Bisschoppenconferentie

Allereerst wensen wij u een Zalig Kerstmis en een Gezegend 2023! We zijn blij en dankbaar dat Kerstmis dit jaar weer in de kerken met elkaar gevierd kan worden. Trek wel een warme jas aan, mocht de verwarming op een laag pitje staan in verband met de gestegen energiekosten, ook voor de parochies. (En voor wie het kan missen: een extra collectegift met de feestdagen is dus van harte welkom). Verder in deze nieuwsbrief: we geven tien prachtige 365 Heiligenkalenders weg, ook u maakt kans op een exemplaar! Fijne dagen en tot mails in 2023!

U krijgt deze nieuwsbrief omdat u hierop bent geabonneerd. Om uw instellingen te wijzigen, klikt u op de link onderaan deze nieuwsbrief.
Nieuw op Vier.nu: kalender voor 365 dagen met elke dag een feest en/of een heilige

Op de website Vier.nu,  die aandacht vraagt voor de christelijke hoogfeesten als onder meer Kerstmis, Pasen en Pinksteren, is ook een kalender te vinden. Op deze kalender is te zien op welke datum de hoogfeesten worden gevierd. Nieuw is dat elke dag een heilige wordt genoemd, wiens feestdag op die datum is. Vier.nu doet dit in samenwerking met de 365 Heiligenkalender en geeft tien exemplaren van de gedrukte versie van deze kalender cadeau.

Lees het hele bericht
Kerstmis met kinderen: Vier.nu tip voor ouders, grootouders en parochies

Vier.nu is de nieuwe website over christelijke hoogfeesten van de Rooms-Katholieke Kerk. Momenteel staat Kerstmis centraal op deze site, met achtergrondinformatie over de vieringen van Kerstmis, de tradities maar ook met aanbod voor kinderen. Zo kan er een kerststal worden gedownload, om te printen, te kleuren en in elkaar te zetten. Tip voor parochies: leg tijdens de kerstdagen een aantal van deze prints achter in de kerk.

Lees het hele bericht
Kerstprogrammering bij KRO-NCRV met onder meer de kerstnachtmis en hoogmis van Kerstmis

Dit jaar wordt de kerstnachtmis uitgezonden vanuit St. Martinuskerk in Sneek. De pontificale hoogmis op eerste kerstdag komt vanuit de Sint Bavokathedraal in Haarlem. Het overzicht van alle katholieke kerstprogrammering door KRO-NCRV voor Kerstmis 2022 ziet er als volgt uit:

‘Sterke vrouwen’ is het thema voor de Dag van het Jodendom op 17 januari 2023

In Nederland is op 17 januari 2023 in de Rooms-Katholieke Kerk de Dag van het Jodendom. Het thema voor deze dag is: ‘Sterke vrouwen’. In de bisdommen worden verschillende activiteiten georganiseerd rond dit thema.

Het jaar van paus Franciscus in beeld: deel 1 nu op katholiekleven.nl

In de maand december blikt katholiekleven.nl terug op het jaar van paus Franciscus. Wat deed hij en waar vroeg de paus aandacht voor? Het videokanaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie zet het per kwartaal aan de hand van foto’s op een rij. In deel 1 van de serie passeren acht bijzondere momenten uit januari tot en met maart.

Lees het hele bericht
Vier.nu nieuwe website van Rooms-Katholieke Kerk over de christelijke hoogfeesten

De Rooms-Katholieke Kerk introduceert een nieuwe website: Vier.nu. Op deze site worden christelijke hoogfeesten zoals Kerstmis, Pasen en Pinksteren toegelicht en bezoekers worden van harte uitgenodigd de feesten mee te vieren in de eigen parochie.

Week van gebed voor eenheid van christenen 2023 gericht op verbinding

De Week van gebed voor eenheid van christenen 2023 moedigt kerken aan om goed te doen en recht te zoeken. Bijzondere aandacht is er voor de verdeeldheid die veroorzaakt wordt door het onrecht van ongelijkheid en racisme. Dat maakten MissieNederland, de Raad van Kerken in Nederland en Samen Kerk in Nederland (SKIN) bekend. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 15 tot en met 22 januari 2023.

Lees het hele bericht
Ga mee naar Ameland! Weekend voor katholieke jongeren in aanloop naar Wereldjongerendagen 2023

Om alvast de smaak te pakken krijgen voor de WJD in Lissabon organiseert Jong Katholiek van 27-29 januari 2023 WJD@Home. Een ‘mini-Wereldjongerendagen’ op Ameland, voor jongeren van 15-30 jaar. WJD@Home, inmiddels een beproefd concept en een event met een gevestigde naam binnen het landelijke Katholieke jongerenwerk, biedt aan jongeren een mooie setting om elkaar te ontmoeten, om samen het katholieke geloof te vieren. Ze blikken bovendien vooruit naar het grootste jongerenevenement ter wereld, namelijk dé Wereldjongerendagen, in Lissabon (1-6 augustus 2023).

Lees het hele bericht
Al het nieuws van de afgelopen maand leest u hier.
Logo RKkerk.nl
Deze nieuwsbrief is een initiatief van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap, postbus 13049,
3507 LA Utrecht.