Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kardinaal Eijk bij dankviering heilige Titus Brandsma: ‘Hij deed wat Jezus vroeg’

In de Sint-Janskathedraal in ‘s-Hertogenbosch was op zondag 22 mei de Nationale Dankviering voor de heiligverklaring van Titus Brandsma. Hoofdcelebrant was kardinaal Eijk, meerdere bisschoppen en priesters concelebreerden.

Namens de ambassade van de Heilige Stoel was mgr. Dellagiovanna aanwezig, de internationale Orde der Karmelieten werd vertegenwoordigd door prior-generaal pater O’Neill. Ook vertegenwoordigers van Titus Brandsma parochies in Nederland en familieleden van Titus Brandsma woonden de dankviering bij.

In zijn inleiding herinnerde kardinaal Eijk aan de “schitterende heiligverklaring” van Titus Brandsma een week eerder op het St. Pietersplein. “Afgelopen maandag hebben we in de St. Pieter zelf een Mis uit dankbaarheid gevierd, georganiseerd uiteraard door de karmelieten. En ja, deze heiligverklaring moeten we ook hier thuis in Nederland vieren. Waar kan dat beter dan in de St. Janskathedraal in Den Bosch? Op de eerste plaats viert deze kathedraal een groots jubileum en laten we eerlijk zijn: een jubilaris van achthonderd jaar, die kom je niet zo gauw tegen. En er komt nog wat bij: pater Titus Brandsma is hier in deze kathedraal tot priester gewijd in 1904.”

Kardinaal Eijk: “Jezus belooft ons in het Evangelie de helper, de Heilige Geest en Hij zegt: als je je door die helper, die Heilige Geest laat leiden, dan hoeft je hart nooit kleinmoedig of verontrust te worden. Dat doet denken aan die bekende lijfspreuk van de heilige Teresa van Avila: ‘Laat niets je verontrusten’. Dat was ook de lijfspreuk van pater Titus Brandsma en daaraan is hij trouw gebleven toen hij eenmaal gevangen was genomen. Na een crisis die hij door moest maken, een donkere nacht van de ziel in de gevangenis in Kleef, bloeide hij op. Hoe zwak hij ook was, hij bleef altijd doordrenkt van die Heilige Geest, nooit kleinmoedig, altijd vol vreugde, vol liefde en vol vriendelijkheid – zelfs tegenover de bewakers die hem mishandelden. Hij deed wat Jezus vroeg: bemint ook uw vijanden.”

Reliek

Aan het begin van de plechtigheid werd een reliek van Titus Brandsma binnengedragen: een stukje stof van een habijt van de heilige. De relikwie werd tijdens de viering geplaatst naast de buste van pater Brandsma en de urn met as uit het massagraf van Dachau. De aanwezigen bij de dankviering kregen een bidprentje van de heilige Titus Brandsma uitgereikt.

Bericht: via aartsbisdom Utrecht. Foto’s: Wim Koopman

Tags: ,