Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Titus Brandsma-kenner Henk Nota deelt zijn kennis in video voor katholiekleven.nl

Op 15 mei werd pater Titus Brandsma door paus Franciscus heilig verklaard. Henk Nota, rector van de Rooms-Katholieke Kerk op Ameland, weet veel over pater Titus Brandsma. Hij las honderden van zijn brieven, bekeek foto’s en las krantenknipsels, boekjes en artikelen die hij schreef. In een video op katholiekleven.nl deelt hij deze kennis.

Titus Brandsma overleed in 1942 in Dachau. In de kerk op Ameland vertelt Henk Nota bij een glas-in-loodraam van pater Titus wat de aanleiding was voor zijn arrestatie en wat uiteindelijk pater Titus zijn dood zou worden.

Titus Brandsma betekent ook veel voor Henk Nota persoonlijk. “Hij is verantwoordelijk voor mijn priesterroeping”, legt hij uit.

Het glas-in-loodraam van pater Titus in de Sint-Clemenskerk op Ameland vormt een tweeluik met een raam waarop kardinaal De Jong is afgebeeld. Op de brief die hij vasthoudt staat “Non possumus non loqui” (“Wij mogen niet meer zwijgen”). Zie ook rkdocumenten.nl

Kijk hier voor een overzicht van de  berichten over Titus Brandsma op rkkerk.nl.

Tags: , ,