20180724_Nieuwsbrief_RKKerk_header

Nieuws RKKerk.nl en Bisschoppenconferentie

In deze nieuwsbrief leest u het laatste nieuws van het Secretariaat van het Rooms-Katholieke Kerkgenootschap en de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Wilt u behalve nieuwsberichten ook graag video's of livestreams kijken over bijvoorbeeld de Wereldjongerendagen in Lissabon (1 tot en met 6 augustus) kijk dan ook eens op katholiekleven.nl. We hopen dat u intussen van een mooie zomertijd kunt genieten!
Zomerserie over vluchtelingen: ‘Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen…’ (Mat. 25, 35). Deel 3: de opvang in bisdom Breda

Deze zomer publiceert rkkerk.nl vier artikelen die eerder zijn gepubliceerd in de Pius Almanak voor 2023. Het thema is de opvang van vluchtelingen en vijf verschillende schrijvers laten vanuit hun perspectief hun licht over dit onderwerp schijnen.

Deel 3: Marc de Koning, perschef van het bisdom Breda, schetst een beeld van wat er in 2022 op verschillenden locaties in het bisdom is gebeurd waar het de opvang van vluchtelingen uit met name Oekraïne betreft.

Eerste beeldverslag ‘op weg naar de Wereldjongerendagen’

Van 1 tot 6 augustus 2023 vinden in Lissabon de Wereldjongerendagen (WJD) plaats. Vanuit Nederland worden er zo’n duizend jongeren verwacht, zo meldde de Portugese organisatie van de WJD eerder. In de Nederlandse bisdommen zijn er verschillende reisinitiatieven ondernomen. Deze reizen bieden onderweg tal van inspirerende momenten van samen op weg zijn. Fotograaf Ramon Mangold reist mee met het gezamenlijke reisprogramma van de bisdommen Breda, Roermond, Rotterdam en Utrecht. Op maandag 24 juli is hij samen met de jongeren uit deze bisdommen vertrokken. Onderweg tussen Parijs en Lourdes deelt hij een eerste beeldverslag.

Klik op de foto voor een uitvergroting. De foto’s zijn niet rechtenvrij.

Lees het hele bericht
Campagnedatum jubileumjaar Actie Kerkbalans 2024 is bekend: 13 tot en met 27 januari

Het campagneteam van Actie Kerkbalans heeft in haar meest recente nieuwsbrief voor organisatoren de campagnedatum van de actie voor volgend jaar bekendgemaakt. In 2024 vindt Actie Kerkbalans plaats van zaterdag 13 januari tot zaterdag 27 januari.

Lees het hele bericht
Zomerserie over vluchtelingen: ‘Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen…’ (Mat. 25, 35). Deel 2: de religieuzen

Deel 2: Erica Op ’t Hoog, stafmedewerker van de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR) schrijft over de vele manieren waarop religieuzen binnen hun eigen mogelijkheden vorm geven aan de opvang van vluchtelingen.

Podcast: ‘Wat betekent Maria voor jou?’ met zuster Maria Nadiya Beznadiynych

Deze zomer vinden de Wereldjongerendagen (WJD) plaats in Lissabon met als thema: Maria stond op en ging met spoed (Lucas 1, 39). In de aanloop naar de WJD gaat katholiekleven.nl in een serie podcasts in gesprek met een viertal bijzondere gasten over de vraag: 'Wat betekent Maria voor jou?' In de vierde en laatste podcast in deze reeks is Maria Nadiya Beznadiynych te gast. Op 24 juli stapt zij met de jongeren op de bus naar de WJD.

Lees het hele bericht
Zomerserie over vluchtelingen: ‘Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen…’ (Mat. 25, 35). Deel 1: perspectief Raad van Kerken

Deel 1: Geert van Dartel, voorzitter van de Raad van Kerken Nederland, schetst een overzicht van wat de kerken in de afgelopen 25 jaar eensgezind hebben gezegd en gedaan als het gaat over vluchtelingen. Van Dartel sprak deze tekst uit bij de presentatie van de Piusalmanak 2023, op 25 november 2022.

Lees het hele bericht
Boodschap paus Werelddag van Migrant en Vluchteling: Vrij om te kiezen voor migreren of blijven

Op zondag 24 september viert de Rooms-Katholieke Kerk voor de 109e keer de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling. In zijn boodschap voor deze dag legt paus Franciscus het accent op vrijheid, vrijheid die, zo schrijft hij, de keuze om het eigen land te verlaten altijd zou moeten kenmerken. Het thema van zijn boodschap is dan ook ‘Vrij om te kiezen voor migreren of blijven’.

Lees het hele bericht
Zieke bisschop Harrie Smeets doet stap terug: bisschopszetel van Roermond ‘verhinderd’

Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft besloten vanwege zijn ziekte een flinke stap terug te zetten. De bisschop treedt niet af, maar is voortaan verhinderd om zijn werk als bisschop te doen. Het kerkelijk recht biedt de mogelijkheid om een bisschopszetel ‘verhinderd’ te verklaren “wanneer de bisschop niet meer in staat is om zijn pastorale taak in het bisdom te vervullen” (canon 412).

Lees het hele bericht

Wat is vier.nu? Kijk hier de video in minder dan 1 minuut!

Let op: derde druk pauselijke encycliek Laudato si’ nu beschikbaar, bestellen kan weer!

Logo RKkerk.nl
Deze nieuwsbrief is een initiatief van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap, postbus 13049,
3507 LA Utrecht.
MailPoet