20180724_Nieuwsbrief_RKKerk_header

Nieuws Secretariaat RKK en Bisschoppenconferentie

De Nederlandse bisschoppen brachten van 7 tot en met 13 november een gezamenlijk Ad Limina bezoek aan de graven van de apostelen Petrus en Paulus en aan paus Franciscus. U vindt van dit bezoek onder meer fotoverslagen op rkkerk.nl.
Verder staat er een ander, groots evenement voor volgend jaar op de agenda. De Wereldjongerendagen in Lissabon. De aanmelding daarvoor is geopend, u leest meer in deze nieuwsbrief!

U krijgt deze nieuwsbrief omdat u hierop bent geabonneerd. Om uw instellingen te wijzigen, klikt u op de link onderaan deze nieuwsbrief.
De aanmelding voor de Wereldjongerendagen 2023 in Lissabon is geopend!

De aanmelding voor de reizen naar de Wereldjongerendagen 2023 in Lissabon is geopend! Dit loopt via de website van bedevaartorganisatie Huis voor de Pelgrim. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 mei 2023. Jongeren hebben de keuze uit verschillende opties, zoals reizen met het eigen bisdom of een 'backpackers-reis' waarbij gereisd wordt op eigen gelegenheid.

Nieuwe uitgave in de reeks ‘Dagelijks Woord’ van de Katholieke Bijbel Stichting

In 2020 werd in de Rooms-Katholieke Kerk voor het eerst de ‘Zondag van Gods Woord’ gevierd. De Katholieke Bijbel Stichting (KBS) publiceerde sindsdien een reeks uitgaven van ‘Dagelijks Woord’. De nieuwe uitgave van Dagelijks Woord 2023 begint op de Eerste Zondag van de Advent op zondag 27 november 2022 en loopt door tot aan Aswoensdag 22 februari 2023.

Lees het hele bericht
Bisschop Van den Hout neemt rapport Kerk in Nood in ontvangst: christenvervolging neemt toe

Vervolging van Christenen in de wereld neemt toe. Dat is de belangrijkste bevinding van ‘Vervolgd en Vergeten?’, een periodieke rapportage van Kerk in Nood (ACN) over Christenen die in 2020-2022 onderdrukt worden vanwege hun geloofsovertuiging. Op 16 november is het rapport aangeboden aan mgr. Ron van den Hout, bisschop van Groningen-Leeuwarden en referent namens de Nederlandse bisschoppen voor Missie en Ontwikkelingssamenwerking.

Nieuwe nuntius, mgr. Paul Tschang In-Nam, gearriveerd in Nederland

Op donderdagavond, 17 november, is de nieuwe apostolische nuntius mgr. Paul Tschang In-Nam op Schiphol aangekomen. Hij werd in Nederland verwelkomd namens de Nederlandse bisschoppen door mgr. J. Hendriks van bisdom Haarlem-Amsterdam en mgr. J. Van den Hende van bisdom Rotterdam (voorzitter van de bisschoppenconferentie).

Lees het hele bericht
Mini-conferentie Missionaire Parochie maart 2023: sprekers bekend, aanmelding geopend!

Op 25 maart 2023 wordt in Veenendaal de mini-conferentie Missionaire Parochie gehouden, met als thema “Hier ben ik”. Precies een jaar na de succesvolle gelijknamige conferentie in Breda is er opnieuw een gelegenheid om bijeen te komen voor een dag van inspiratie en ontmoeting.

Fotoverslag Ad Limina 2022: zondag 13 november

Op zondag 14 november vierden de bisschoppen de mis in de Friezenkerk van Rome. De voorzitter van de bisschoppenconferentie, mgr. Van den Hende was hoofdcelebrant en de andere bisschoppen concelebreerden. In zijn preek vertelde bisschop Van den Hende iets over het Ad Limina en stond hij stil bij de Werelddag van de Armen die op deze dag werd gevierd. 'Vandaag vraagt paus Franciscus om solidariteit met vluchtelingen en met mensen in oorlogsgebieden, met hen die gebrek hebben aan voedsel, water, medische zorg en genegenheid. Wanneer wij geloven in Christus, dan volgt daaruit dat wij ook volharden in liefde en solidariteit met hen die arm zijn.'
Lees de preek hier.

Paus Franciscus vierde de Werelddag van de Armen met een mis in de Sint Pieter en sprak er over tijdens het Angelus.
Foto's Ramon Mangold (niet rechtenvrij), klik op een foto voor een vergroting.

Lees het hele bericht
Paus bemoedigt Nederlandse katholieken: 'Ook een kleine minderheid kan heel krachtig zijn'

Tijdens zijn ontmoeting met de Nederlandse bisschoppen heeft paus Franciscus vrijdag 11 november alle katholieken in Nederland opgeroepen om vooral vol te houden en niet op te geven. “Ook een kleine minderheid kan heel krachtig zijn,” zo citeerde kardinaal Wim Eijk de paus na afloop van de audiëntie. Ook heeft de paus de bisschoppen aangespoord tot nabijheid en een optimale pastorale benadering.

Video en Geloofsgesprek: de mooiste momenten van het Ad Limina bezoek 2022

In een video van katholiekleven.nl blikken drie bisschoppen terug op hun mooiste momenten van het Ad Limina bezoek 2022. Voor bisschop Smeets van Roermond en bisschop Van den Hout van Groningen-Leeuwarden was dit hun eerste Ad Limina. Mgr. Van den Hende, bisschop van Rotterdam, ging voor het eerst mee als voorzitter van de bisschoppenconferentie. In het Geloofsgesprek voor KRO-NCRV vertelde hij dat de paus tijdens hun ontmoeting een viervoudig nabij zijn benadrukte. 'Nabijheid tot God, nabijheid als bisschoppen onderling, nabijheid tot priesters en een nabijheid tot alle gelovigen'

Lees het hele bericht
Al het nieuws van de afgelopen maand leest u hier.
Logo RKkerk.nl
Deze nieuwsbrief is een initiatief van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap, postbus 13049,
3507 LA Utrecht.