20180724_Nieuwsbrief_RKKerk_header

Nieuws Secretariaat RKK en Bisschoppenconferentie

In deze nieuwsbrief treft u het belangrijkste nieuws van mei 2022. Bijzonder was afgelopen maand de heiligverklaring van pater Titus Brandsma. Ga naar www.rkkerk.nl om alle beeldverslagen en berichten over dit unieke moment in de kerkgeschiedenis te bekijken. En kijk ook eens op www.vierpinksteren.nl, met een oproep om Pinksteren te vieren in en met de eigen parochie en veel tips, links en downloads om de paastijd en Pinksteren bewust te beleven.

U krijgt deze nieuwsbrief omdat u hierop bent geabonneerd. Om uw instellingen te wijzigen, klikt u op de link onderaan deze nieuwsbrief.
Kardinaal Eijk bij dankviering heilige Titus Brandsma: ‘Hij deed wat Jezus vroeg'

In de Sint-Janskathedraal in ‘s-Hertogenbosch was op zondag 22 mei de Nationale Dankviering voor de heiligverklaring van Titus Brandsma. Hoofdcelebrant was kardinaal Eijk, meerdere bisschoppen en priesters concelebreerden.

Lees het hele bericht
Titus Brandsma-kenner Henk Nota deelt zijn kennis in video voor katholiekleven.nl

Op 15 mei werd pater Titus Brandsma door paus Franciscus heilig verklaard. Henk Nota, rector van de Rooms-Katholieke Kerk op Ameland, weet veel over pater Titus Brandsma. Hij las honderden van zijn brieven, bekeek foto’s en las krantenknipsels, boekjes en artikelen die hij schreef. In een video op katholiekleven.nl deelt hij deze kennis.

Lees het hele bericht
Paus Franciscus in boodschap Wereldcommunicatiedag: luisteren met het oor van je hart

In zijn boodschap voor Wereldcommunicatiedag, die in de Rooms-Katholieke Kerk dit jaar op zondag 29 mei wordt gevierd, zet paus Franciscus het werkwoord ‘luisteren’ centraal. Hij pleit ervoor om te luisteren met het oor van het hart en dat begint in de communicatie tussen God en mens.

Lees het hele bericht
Vierpinksteren.nl online: oproep om Pinksteren te vieren in en met de eigen parochie

In aanloop naar Pinksteren is de website www.vierpinksteren.nl online gegaan. Met deze site roepen de Rooms-Katholieke bisschoppen in Nederland op Pinksteren dit jaar te vieren in en met de eigen parochie. In 2021 golden er nog beperkende maatregelen voor het samen kunnen vieren in verband met de coronapandemie. Dit jaar kan iedereen weer bij de vieringen in de eigen kerk terecht.

Heiligverklaring Titus Brandsma: beeldverslag zondag 15 mei

Zondag 15 mei werden door paus Franciscus tien personen heilig verklaard, onder wie de Nederlandse pater Titus Brandsma. Bij de plechtigheid op het St. Pietersplein in Rome waren vele Nederlandse pelgrims aanwezig om getuigen te zijn van dit bijzondere moment. Onder hen vertegenwoordigers uit alle plaatsen in Nederland die in het leven van Titus belangrijk zijn geweest, zoals Friesland, Nijmegen en Oss. Ook de Orde van de Karmel, waartoe ook Titus behoorde, was zowel vanuit Nederland als namens de internationale familie ruim vertegenwoordigd.

Heiligverklaring Titus Brandsma: beeldverslag zaterdag 14 mei

Op zaterdag 14 mei, de dag voor de heiligverklaring van Titus Brandsma, wordt het St. Pietersplein ingericht voor de plechtigheid, de banners met afbeeldingen van de tien zaligen worden opgehangen, het plein versierd met bloemen, ook uit Nederland. De Nederlandse pelgrims in de stad vieren samen een vigilieviering. Generaal-prior Micéal O'Neill O.Carm was de hoofdcelebrant. Ook Pater Michael Driscoll O.Carm (foto links) concelebreerde, degene die genas van kanker op voorspraak van Titus Brandsma. Foto's Ramon Mangold. Klik op de foto's voor een uitvergroting.

Heiligverklaring Titus Brandsma: beeldverslag vrijdag 13 mei 2022

Op vrijdag 13 mei bezochten de Nederlandse pelgrims naar de heiligverklaring van pater Titus Brandsma een expositie in de Santa Maria in Transpontina-kerk. Aansluitend vierden zij de eucharistie in de Friezenkerk met onder anderen kardinaal Eijk, mgr. De Korte en mgr. Van den Hout (hoofdcelebrant). Klik op de foto voor een vergroting van elk afzonderlijk beeld. Fotograaf: Ramon Mangold.

Lees het hele bericht
450 jaar Martelaren van Gorcum: stripverhaal over gebeurtenissen nu online beschikbaar

“De Tijdelijke Dood” is het stripverhaal over de gebeurtenissen in 1572 die leidden tot de dood van de Martelaren van Gorcum. Het stripverhaal (48 pagina's) is getekend door Geert de Sutter en verscheen voor het eerst in 2007 op initiatief van de Brielse Bisschoppelijke Commissie. Vanwege de 450 jaar herdenking van de Martelaren van Gorcum is het stripverhaal nu gedigitaliseerd en voor het eerst online voor een breed publiek beschikbaar.

Lees het hele bericht
Al het nieuws van de afgelopen maand leest u hier.
Logo RKkerk.nl
Deze nieuwsbrief is een initiatief van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap, postbus 13049,
3507 LA Utrecht.
MailPoet